Nye indlæg

Får du det hele ud af irisanalysen?

Skrevet af Jesper Hollensberg
23-10-2011
Bruger du irisanalyse i din klinik? Så ved du, hvor fantastisk effektivt et redskab det kan være til at kigge bag om og lede efter årsagen til patientens symptomer.

Irisanalysen kan give dig tydelige indikationer om din patients fysiske styrker og svagheder. Og du kan se belastninger på de forskellige systemer og organer som fx lever, nyrer, mave-tarmsystem, nerve-, hormonsystem og en lang række andre ting.

Men irisanalysen rummer også en psykisk dimension. Og her er det et redskab til for det første at skabe en bedre dialog med den enkelte patient. Og for det andet til at komme tættere på, hvilke psykologiske temaer og udfordringer, der kan være årsag til patientens fysiske symptomer.

Strøm og blomst

Ligesom i den fysiske irisanalyse har vi også i den psykiske irisanalyse forskellige grundtyper. Helt overordnet de to typer, som kaldes hhv. strøm og blomst.

Strøm-typen har en meget lige og tæt fiberstruktur i iris. Det er mennesker med store fysiske og psykiske ressourcer, som er gode til at få ting til at ske. De har en meget høj sensitivitet over for deres omverden. Men det er også en udfordring, som kan dræne deres energi og i sidste ende tillid til livet.

Modsætningen til den tætte fiberstruktur er den meget åbne struktur med mange lakuner og bugtede fibre. Inden for den psykiske irisanalyse kaldes lakuner for blomster, og denne psykiske type kaldes derfor også blomst-typen. En meget mere spontan person, der er god til at være til stede i nuet, men som også let mister fokus og retning i livet. Og som derfor også let kan miste modet og humøret, når hun møder for meget modstand.

Harmoni- og stagnationsring

Men også andre tegn, som vi kender fra den fysiske irisanalyse, har en psykologisk tolkning.

Den lymfatiske rosenkrans kaldes i den psykiske irisanalyse for harmoniringen. Personer med dette tegn i iris har brug for en høj grad af harmoni i deres omgivelser. Og de påvirkes kraftigt af konflikter mellem mennesker i deres nærhed.

Kolesterolringen kaldes stagnationsringen i den psykiske irisanalyse. Hos dette menneske er det ikke kun kredsløbet, der er forhærdet. Det er hele sindet, der er låst, og personen er oftest stagneret i sine egne meninger. Og det kan derfor være noget af en udfordring som behandler at komme igennem, når vi sidder med sådan en person i vores klinik.

Vil du også lære irisanalysens psykiske tegn?

Tjek vores kursuskalender for, hvornår vi afholder det næste kursus.

Eller meld dig til vores nyhedsmail og få automatisk besked.