Nye indlæg

Introduktion til irisanalyse

Skrevet af Jesper Hollensberg
13-04-2012
Arbejder du med irisanalyse i din klinik? Eller tænker du, at man er nødt til at investere for tusinvis af kroner i dyrt udstyr?

Indrømmet. Du kan sagtens købe dig fattig i spaltelamper med tilsluttede digitalkameraer, hvis du virkelig vil fordybe dig i irisanalysen. Og en gang var det også nødvendigt at slippe både 50 og 100.000 kr. for bare at komme i gang med irisanalysen. Men mindre kan også gøre det.

I dag kan du tage ret gode irisbilleder med digitale kameraer til få tusind kroner. Og selv med en lille lup til 300 kr. kan du danne dig et hurtigt overblik over en persons grundlæggende konstitution, styrker og svagheder ud fra iris.

Her får du en kort introduktion til irisanalysen.

På det mest simple niveau inddeler vi øjnene i tre grundlæggende typer ud fra farverne. De blå øjne, de brune øjne og de blandede farver. Vi kalder dem hhv. lymfatisk, hæmatogen og mix-iris.

Den lymfatiske type

Til denne type hører også de grå, grønne og andre lyse variationer. Går du tæt nok på eksempelvis et grønt øje, vil du nemlig opdage, at den grundlæggende farve i virkeligheden er blå blandet med en række gult farvede tegn.

Personer med et lymfatisk øje vil helt overordnet typisk have sine problemer i slimhinderne og lymfesystemet. Svaghederne ligger i immunforsvaret, og man vil typiske opleve mange infektioner i de øvre luftveje, som fx hals-, mellemøre- og bihulebetændelse osv. Og i vores terapi vil vi altid hos personer med de lyse øjne støtte slimhinder, immunforsvaret og ikke mindst nyrerne, som er vigtig for lymfesystemets udrensning.

Den hæmatogene type

Dette er det ægte brune øjne. Kigger du også her tæt på, vil du se, at strukturen i iris hos denne type er meget tæt og helt tæppeagtig. Som navnet antyder (hæmatogen = ”spredt med blodet”) har personer med brune øjne bl.a. sine svagheder relateret til blodet og kredsløbet. Det kan fx være disposition for kredsløbslidelser, jern- og generel mineralmangel. Ofte er den parasympatiske del af nervesystemet svækket, så bl.a fordøjelsessafterne er tilsvarende reduceret.

Generelle råd til personer med et ægte brunt øje kunne bl.a. være at styrke kredsløbet og næringsoptagelsen, og tænke på mineraltilskud. Husk også aflastning af leveren, som både renser blodet og tager fra, når fordøjelsen er belastet.

Mix iris

En mix-iris ser ofte umiddelbart brun ud. Men kigger vi nøjere efter, kan vi se, at der gemmer sig et blåt øje neden under. De brune aflejringer ligger oftest omkring pupillen, hvor vi også har fordøjelsessystemet aftegnet i iris. Og personer med mix-iris har da også deres svageste punkt i fordøjelsen, og hvad der heraf følger af problemer. Humørsvingninger er fx ikke ualmindelige.

Så her skal vi i vores behandling generelt styrke mave-tarm-systemet, lever, bugspytkirtel osv.

Irisanalyse er ikke en dom

I visse kredse hersker den holdning, at man alene med en irisanalyse kan fortælle alt omkring en persons helbred. Sådan bruger vi ikke irisanalysen på Heilpraktikerskolen. Irisanalysen er et fantastisk redskab til at se en persons potentielle styrker og svagheder. Og til få en bedre forståelse af årsagerne til, at personen måske er blevet syg. Men uden anamnesen, det indledende interview, er irisanalysen ikke meget værd.

Du kan sagtens leve dit liv på en måde, så du aldrig mærker noget til de mulige svagheder, din iris indikerer. Og aflejret pigment, som fortæller om tidligere problematikker, forsvinder ikke igen. Det bekræfter den moderne irisanalyse. Derfor er vi nødt til at kende vores klienters sygdomshistorie godt, hvis vi vil have det bedste ud af irisanalysen.

Vil du også lære irisanalyse?

Heilpraktikeruddannelsen indeholder mere end 7 dages undervisning i irisanalyse. Både som selvstændige seminarer og som en del af andre seminarer, hvor vi inddrager irisanalysen.

Vi afholder også disse kurser i irisanalyse for dig, der allerede er behandler:
  • Irisanalysens fysiske tegn
  • Irisanalysens psykiske tegn